Monday, 13 April 2015

ISU 6 : SUKARNYA ADIK-ADIK BELAJAR TATABAHASA!

Isu 6 : Sukarnya Adik-adik Belajar Tatabahasa!

Tatkala jari seronok menggerakkan butang tetikus sambil mata liar membaca coretan rakan-rakan di laman 'Facebook', tiba-tiba... (Sambung ayat ini sehingga membentuk sebuah karangan lengkap).

Tiba-tiba mata tertancap pada satu gambar yang telah dikongsi oleh seorang rakan di laman 'Facebook' miliknya. Apa? Abdullah Hassan! Teruja. Secepat kilat tangan terus menekan kekunci tetikus bagi membolehkan penulisan sarjana ini dapat dibaca. Berikut merupakan intipati gambar yang telah dikongsi beliau dalam laman 'Facebook' miliknya.

Perkongsian santai oleh Prof. Abdullah Hassan.
Sebenarnya sudah lama isu ini terdetik dihati. Tanpa disangka rupanya ramai lagi pencinta ilmu serta pendidik yang turut peka dengan situasi seperti yang dibangkitkan oleh Prof. Abdullah Hassan. 

Jika diamati sedalam-dalamnya, pendidikan era globalisasi kini jauh lebih mencabar berbanding zaman dahulu. Terlalu banyak pembaharuan yang cuba diketengahkan oleh pemimpin-pemimpin sehingga banyak perkara 'tergelincir' daripada landasannya. Bukan niat saya untuk menghasut atau mempertikai kemampuan pemimpin negara menggubal kurikulum terkini, namun sebagai seorang pendidik, saya juga mengalami kesukaran dalam menghuraikan maksud malah proses mengaitkan pelajaran dengan keadaan sekeliling menjadi terlalu rumit.

Lihat saja perkataan atau unsur tatabahasa yang terdapat dalam gambar yang dikongsi oleh Prof. Abdullah Hassan. Tidak tercapai akal bagaimana seorang guru dapat menghuraikan perkataan tersebut kepada murid-muridnya yang masih kecil dan mentah.
  • Digraf
  • Diftong
  • Vokal Berganding
  • Konsonan Bergabung
Keempat-empat unsur tatabahasa ini mula diperkenalkan kepada saya pada peringkat sekolah menengah. Perkongsian Prof. Abdullah Hassan benar-benar membuka mata bahawasanya terlalu sukar pelajaran yang terpaksa ditempuhi anak-anak kecil kini sejak di peringkat sekolah rendah lagi.

Menurut Siti Hajar Abdul Aziz (2008, 210), digraf bermaksud konsonan rangkap atau gabungan huruf konsonan yang masing-masing melambangkan satu bunyi konsonan. Terdapat lima digraf dalam bahasa Melayu iaitu 'gh', 'kh', 'ng', 'ny' dan 'sy'. Diftong pula ialah huruf yang dibunyikan secara geluncuran (Siti Hajar Abdul Aziz, 2008, 211). Terdapat tiga fonem diftong yang dilambangkan oleh tiga pasang huruf vokal iaitu 'ai', 'au' dan 'oi'. Vokal berganding pula berlaku apabila dua huruf vokal terletak bersebelahan tetapi sebutannya secara terpisah. Contohnya, 'air', 'aur', 'kain', 'radio' dan banyak lagi.  Begitu juga dengan konsonan bergabung yang membawa maksud dua huruf konsonan yang hadir berturut-turut dan mewakili satu bunyi. Contohnya, 'aiskrim', 'blok', 'stor', 'brek' dan pelbagai lagi.

Setelah meneliti satu demi satu definisi perkataan-perkataan ini, timbul satu persoalan di fikiran. Apakah cara terbaik yang boleh digunakan oleh para pendidik bagi menerangkan perkataan-perkataan ini kepada pelajar di sekolah? Pengsan. Jika guru dapat menghuraikannya sekalipun, adakah murid benar-benar faham akan maksud setiap satunya?

Oleh itu, amatlah tidak wajar kurikulum sebegini diperkenalkan terlalu awal kepada murid-murid di sekolah rendah. Terlalu banyak masalah yang akan timbul berbanding kebaikan. Alang-alang satu nama besar seperti Prof. Abdullah Hassan ini telah bersuara, mengapa tidak pihak berwajib cuba mengorak langkah bagi mengkaji semula serta membaik pulih kurikulum baharu yang terlalu membebankan ini.

Rujukan:

Nik Safiah Karim et. al. (2008). Tatabahasa dewan edisi ketiga. Selangor: Dewan Bahasa
          dan Pustaka.
Siti Hajar Abdul Aziz. (2008). Bahasa Melayu I. Selangor: Oxford Fajar Sdn. Bhd.




No comments:

Post a Comment